تاسیس شرکت پورشه
پورشه در زبان آلمانی به معنای مرد جوان است و ریشههای خانوادهی پورشه به قرن ۱۸ میلادی باز میگردد که در شهر لیبرتس سکونت داشتند. از مشهورترین اعضای خاندان که در صنعت خودروسازی هم بسیار شناخته شده است میتوان به فردیناند پورشه اشاره کرد. فردیناند از اعضای یک خانواده برجستهی اتریشی آلمانیتبار با پیشینهای صنعتی است که در بوهم به دنیا آمد. پدر او آنتوان پورشه و مادرش آنا الریخ بود. فردیناند در سال ۱۹۳۱ میلادی شرکت خودروسازی پورشه یکی از بزرگترین شرکتهای آلمانی فعال در حوزه تولید خودروهای اسپورت و لوکس را در ایالت بادن-وورتمبرگ تاسیس کرد. صنعت خودروسازی یکی از منابع اقتصادی مهم در این ایالت است و در زمینهٔ پژوهش و تحقیق نیز سرمایهگذاریهای کلان میکند. دفاتر اصلی شرکتهایی چون «دایملر»، «پورشه» و «بوش» در این ایالت مستقرند. رمز اصلی موفقیت این ایالت در وجود شمار زیادی شرکتهای کوچک و متوسط است. مردم بادن- وورتمبرگ به کوشایی و هدفمند بودن شهرت دارند.
نخستین فعالیت این کمپانی آلمانی طراحی و توسعهی موتورهای خودرو و همچنین ارائه خدمات مهندسی و مشاوره بود و در سالهای نخست، شرکتهای خودروسازی همچون آئودی، مرسدس بنز، دکاو، اوپل، واندرر، دایملر-بنز و اتو یونیون بخش بزرگی از مشتریانش را تشکیل میدادند. طراحی پروژهیای تحت عنوان فولکس واگن یکی دیگر از اولین فعالیتهای شرکت تازه تاسیس پورشه بود که از سوی دولت آلمان نازی دعوت به همکاری شد. فولکس واگن که در زبان آلمانی خودروی مردم معنا میدهد، امروزه یکی از موفقترین خودروهای تولیدشده در تاریخ خودروسازی شناخته میشود.
ساخت نخستین خودرو
در سال ۱۹۳۸ به جهت درگیری آلمان در جنگ، بیشترین تمرکز و وقت فردیناند صرف طراحی ماشینآلات جنگی شد و نتیجه آن ساخت تانکهای تایگر یک و تایگر دو بود. فری فرزند ارشد فردیناند پورشه که در ریاضیات و مکانیک تبحر خاصی داشت و در کنار پدرش فنون زیادی را فرا گرفته بود، توانست سهم بسیاری در راهاندازی و توسعهی شرکت پورشه ایفا کند. یکسال بعد فردینالد با کمک پسر خود فری پورشه اولین خودروی پورشهی ساخته شده از قطعات فولکس واگن بیتل به نام «پورشه ۶۴» را طراحی و روانه بازار کرد.
با مرگ فردیناد در سال ۱۹۵۱، نیمی از سهام شرکت این شرکت به فری و ۵۰٪ از آن هم به دختر و دامادش واگذار شد. فری در سال ۱۹۶۷ و با کمک خواهرش لوئیس و هممسر او آنتوان پیک شرکت پورشه هولدینگ را در اتریش تاسیس کردند و فعالیت آن واردات و توزیع خودروهای آلمانی در اتریش بود. این فعالیتها و همچنین چندین عقد قرارداد با کارخانجات خودروسازی باعث شد تا فری انگیزهی بیشتری را نسبت به ساخت یک خودروی جدید دیگر پیدا کند. خودروی پورشه ۳۶۵ که طراحی اولیه آن را چندین سال قبل فردیناد انجام داده بود، دومین خودروی تولیدی شرکت بود که به نام فری پورشه ثبت و تولید شد.
پورشه ۳۶۵/۱ اولین مدل از خودروهای اسپورت شرکت پورشه است که در سال ۱۹۵۲ طراحی و ساخته شد. چند سال بعد مهندسان شرکت با تکیه بر تجربیات به دست آمده از رقابتهای اتومبیلرانی، پورشه ۹۱۱ را که یک خودرو ۶ سیلندر موتور عقب بود را با موفقیت راهی مسابقات اتومبیلرانی کرد و به رقیبی سرسخت در این رقابتها بدل گشت. سال ۱۹۶۴ پورشه ۹۱۱ کلاسیک وارد بازار شد و بلافاصله در همان سال پورشه مدل کاررا جیتیاس کوپه به عنوان نخستین خودرو با اتاق غیرفلزی نیز عرضه گردید و مورد استقبال قرار گرفت.
دهه هفتاد میلادی؛ آغاز مسیری نو در صنعت خودروسازی آلمان
بعد از تقسیم سهام شرکت توسط فردیناد بین اعضای خانواده در سال ۱۹۵۱، چندین بار مشکلات مالی و حقوقی بر سر مالکیت و تصاحب پستهای مدیریتی صورت گرفت. تاثیر این مجادلات مشکلات مالی و کاهش تولید در پایینترین سطح خود بود. فری در اواخر سال ۱۹۷۲ برای جلوگیری از این کشمکشهای خانوادگی، شرکت پورشه را از یک شرکت با مسئولیت محدود، به یک شرکت سهامی تبدیل کرد. با این تغییرات و با ارائهی بخشی از سهام شرکت در بازار بورس فرانکفورت، فری توانست سرمایهای را از این طریق به این شرکت تزریق کند و آغاز دهه ۱۹۹۰ همراه با شکوفایی مجدد برای شرکت باشد.
با انتصاب وندلاین وایدکینگ به مدیرعاملی شرکت در سال ۱۹۹۲ و در دست گرفتن ریاست هیئت مدیره شرکت در سال ۱۹۹۳، تولید خودروهای این شرکت باز هم افزایش یافت و پس از یک دهه زباندهی، بار دیگر شرکت پورشه به سودآوری رسید و توانست تولید و صادرات خودروهای خود را به بالاترین میزان در تاریخ شرکت برساند. وایدکینگ تا سال ۲۰۰۹ رهبری این شرکت را در دست داشت و پس از بازنشستگی او، مایکل ماخت به مدیرعاملی شرکت منصوب شد. این انتصاب یکسال بیشتر دوام نداشت و در اکتبر سال ۲۰۱۰ ماتیاس مولر، مدیرعامل سابق آئودی، جایگزین وی در این شرکت شد. مولر تا سال ۲۰۱۴ در سمت خود باقی ماند و سپس مارتین وینترکورن، مدیرعامل کنونی گروه فولکسواگن، با حفظ سمت، مدیرعاملی شرکت را نیز در دست گرفت. ریاست هیئت مدیره این شرکت نیز در اختیار وولفگانگ فرزند فری پورشه است. این شرکت هماکنون پنجمین خودروساز آلمان از نظر دارایی و درآمد سالانه است و محصولات آن همواره در کلاس خودروهای گرانقیمت طبقهبندی میشوند.
موزهی شرکت پورشه
یکی از مکانهای دیدنی شهر اشتوتگارت موزهی پورشه است. این موزه که از سال ۱۹۷۶ در اختیار عموم قرار گرفته است، تاریخ این شرکت از مدلهای قدیمی و پرخاطره تا طرحهای جدید را نشان میدهد. این شرکت همچنین در روز ۳۱ ماه ژانویه ۲۰۰۹ موزهی جدیدی با ۸۰ غرفه را با معماری کاملآ مدرن افتتاح و آن را در اختیار عموم قرار داد. در این موزه از برخی مدلهای این شرکت که از آغاز تأسیس کارخانه تاکنون ساخته شدهاند، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارند. سه شرکت خودروسازی؛ بی ام و، مرسدس بنز و آئودی جدیترین رقبای پورشه در آلمان هستند.
نویسنده: رقیه فرجی