«خدای جنگ» (god of war)، توسط استودیوی سانتا مونیکا (Santa Monica Studio) ساخته شده است. سونی (Sony) آن را برای کنسولهای پلیاستیشن۴ در آوریل سال ۲۰۱۸، راهی بازار کرد. «خدای جنگ» در سبک اکشن-ماجراجویی، به سرگذشت کریتوس (Kratos) و پسرش اتریس (Atreus) میپردازد. بر خلاف سریهای قبلی که داستان پیرامون اساطیر یونان باستان سپری شده بود، این سری تمرکز خودش را روی خدایان باستانی شمال (North) گذاشته است که یقینا همچون سریهای گذشته، تجربهاش تا سالها در ذهن شما خواهد ماند.
این بازی امتیاز بالای ۹۴ را از سایت متاکریتیک (Metacritic) و امتیاز کامل ۱۰ از ۱۰ را از سایت آیجیان (ign) کسب کرده است، همین امر گویای این موضوع است که «خدای جنگ» تنها یک بازی ویدیویی نیست، بلکه یک شاخص است که قرار است تفاوت میان کنسولها را رقم بزند.
داستان بازی کاملا متفاوت با تمام بازیهایی است که تاکنون به بازار عرضه شده است. داستان به همراه دیالوگهای بینظیری که کاراکترها را همراهی میکنند، همه به بهترین شکل ممکن در کنار هم قرار گرفتهاند، تا شما را بیشتر و بیشتر درگیر داستان این پدر و پسر کنند. شاید بخواهید این بازی را با «آخرین از ما» (last of us) مقایسه کنید، اما این مقایسه صحیح نیست، در حالی که بازی «آخرین از ما» (last of us)، تمرکز خود را بر روی شخصیتهایی معطوف کرده است، که به دنبال راهی برای جبران گذشته هستند، اما داستان در «خدای جنگ» به این لطافت نیست! کریتوس مردی خشن و سخت است که در برقراری ارتباط با پسرش مشکل دارد، شخصی که تمام زندگیاش به انجام غیرممکنها گذشته است، حتی برای اینکه چگونه پسرش را صدا بزند مشکل دارد و پسرش را با نامهایی همچون؛ «پسر» (boy) صدا میکند. اما در طول بازی، داستان به همراه کاراکترهای که معرفی میکند، آن دو را به طور فردی تغییر میدهد، این تغییر باعث رشد آن دو در کنار یکدیگر میشود و رابطه قویتری میان آنها شکل میگیرد. این روایت زیبایی است که گرافیک بازی آن را چندین برابر بهتر میکند.

در دنیای بازیهای ویدیویی، گرافیک یکی از مهمترین دغدغههای گیمرها است که در «خدای جنگ» این موضوع به خوبی نمایش داده میشود. گرافیک نسخه عرضه شده این بازی بسیار بهتر از تریلر بازی بود، که در نمایشگاه E3 سال ۲۰۱۶ به نمایش درآمد. شرکت سونی هزینه گزافی را صرف کرده است، تا گرافیک بازی «خدای جنگ» به بهترین شکل ممکن نمایش داده شود.
بازی در به تصویر کشیدن دنیای خدایان نورث، فوقالعاده عمل کرده است. طراحی محیط به حدی عالی و حتی میتوان گفت باورنکردنی است که امکان ندارد وارد محیطی شوید و از آن لذت نبرید. بازی تا حدی به سبک دنیای باز (open world) ساخته شده است و این مسئله هرگز به زیبایی آن صدمه نمیزند. شما در بازیهای دنیای باز میتوانید از کمبود خلاقیت گلایه کنید، ولی در این بازی هرگز! این امر نشان دهنده ذهن خلاق طراحان و مهارت بالای آنها است و شما واقعا میتوانید آن را در بازی احساس کنید. از طراحی پازلها گرفته تا ماموریتهای جانبی بازی، همه به طور فوقالعادهای به نمایش گذاشته شدهاند.
سیستم مبارزه خدای جنگ به بهترین شکل ممکن طراحی شده است. سلاحهای زیادی در بازی وجود ندارد، اما همین تعداد کم از حداکثر قابلیت خود استفاده کردهاند؛ مانند فراخواندن تبر کریتوس و لوایتان (Leviathan) که هرگز جذابیت خودش را در طول بازی از دست نمیدهد. سیستم مبارزه تا حد امکان ساده طراحی شده اما با ارائه شیوههای متفاوتی برای مبارزه، جذابیت خودش را حفظ میکند تا همه چیز در مبارزات به این بستگی پیدا کند، که در اطراف شما چه اتفاقی میافتد و شما چه تصمیمی برای مبارزه میگیرید. تنوع در سیستم مبارزات به حدی خوب طراحی شده است، که حتی با ساعتها بازی همچنان میتوانید روشهای مبارزه جدیدی برای کریتوس پیدا کنید، تا خشم خود را به دشمنانش نشان دهد.
کادینر نیز استیکرهای ویژهای برای دوستداران بازی «خدای جنگ» تدارک دیده است. اگر طرفدار این بازی یا عاشق کریتوس هستید، میتوانید با استفاده از استیکرهایی مانند (boy) و بسیاری دیگر، به گجتها و محیط اطراف خود جلوهای متفاوت بدهید و اشخاصی با سلیقهای مشابه را با این استیکرها، جذب خود کنید.
نویسنده: راویندر سینگ