تا حالا به این فکر کردهاید، که اگر میتوانستید به جای راه رفتن توی خیابانهای همیشگیِ حوصله سر بر، از روی بام خانهها مسیرتان را باز کنید، دنیا چقدر هیجانانگیزتر میشد؟ اصلا چه قدر در وقت گرانبهایتان صرفهجویی میشد و میتوانستید، صبح زمستانی شنبه چند دقیقه بیشتر زیر پتو بمانید؟ پس بد نیست نیم نگاهی به بازی اساسین کرید داشته باشیم.
اساسین یا حشاشینها گروهی ایرانی بودند، که برخلاف اسمشان معتاد به حشیش نبودند! این گروهِ مخالفِ حکومتِ عباسی، قاتلان آموزش دیده و درجه یکی بودند، که نظیرش را شاید فقط در دارک وب پیدا کنید. قاتلانی آنقدر متبحر که اسم گروهشان حالا به عنوان قتل سیاسی در لغتنامهی آکسفورد پیدا میشود.
مجموعه بازی «اساسین کرید» همانطور که اسمش وعده میدهد، در مورد این گروه خفن و کار درست است و مبنای حقیقی و تاریخی دارد، گرچه برخی جزئیات برای سادهتر شدنِ بازی حذف شدند، اما شخصیتهای معروف زیادی مانند لئوناردو داوینچی (نقاش و مخترع مشهور ایتالیایی)، نیکولو ماکیاولی (فیلسوف و سیاستمدار ایتالیایی)، رودریگو بورجیا (پاپ الکساندر پنجم)، ملکه ویکتوریا، چارلز دیکنز (نویسندهی انگلیسی) و جورج واشنگتن (اولین رئیس جمهور آمریکا) نقشهای کلیدی به عهده دارند.

بازی اساسین کرید با دزدیده شدن دزموند مایلز، از نوادگان یکی از بزرگترین اساسینهای جنگ صلیبی شروع میشود. دزموند در ماشینی به نام انیموس گذاشته میشود. این ماشین از نابترین ایدههای بازی است، که از تئوری یونگ نشأت گرفته است. یونگ معتقد بود انسان دو نوع ناخودآگاه دارد، یکی فردی و یکی جمعی که از تجربیات و خاطرات اجدادش است و کسانی که دزموند را دزدیدهاند، با قرار دادن او در انیموس سعی دارند، به ناخودآگاه جمعی او دست پیدا کنند، تا مکان شی قدرتمندی که سیب بهشتی نامیده میشود را کشف کنند.
سیب بهشتی تکنولوژی پیشرفتهی تمدن قبل از انسانها است، که توانایی کنترل بر اذهان را دارد. اساسینها مخالف استفاده از قدرت ماورایی هستند و از آزادی افکار و عقاید مختلف دفاع میکنند در حالی که تمپلارها، گروه مخالفشان که دزموند را ربودند، معتقد هستند برای رسیدن به مدینهی فاضله باید یک ذهن و یک سو شد و برای یکی شدن باید از سیب استفاده کرد و بر همهی اذهان تسلط پیدا کرد. جنگ بین اساسینها و تمپلارها از همان ابتدای آفرینش انسان شروع شد و حوادث مختلفی چون جنگهای صلیبی، چند جنگ جهانی، تشکیل آمریکا، دوران شکوه دزدان دریایی و… را تجربه کرد.
دزدموند بعد از ورود به انیموس در قالب الطائر، اساسین بلند مرتبهای در طی جنگهای صلیبی قرار میگیرد و پس از تنزل مقام، زیر نظر المعلم به ۹ ماموریت به خصوص میرود، تا معنای اساسین بودن را دریابد. در این راه او عزرائیل ۹ تن از فرقهی تمپلارها میشود و بعد از اتمام ماموریتش جایگاه سابق خود و حتی بیشتر از آن را به دست میآورد و به عنوان رهبر اساسینها مالک سیب میشود و آن را برای نوادهگانش به ارث میگذارد.
قسمت دوم بازی اساسین کرید در مورد اتزیو است. سالیان بعد در زمان همهگیریِ طاعون سیاه در ایتالیا پسری به نام اِتزیو آدیتوره، پسر رهبر اساسینها پس از کشته شدن پدر و دو برادرش در توطئهای، جا پای پدر گذاشته و برای انتقام گرفتن به فرقه ملحق میشود. در این زمان رودریگو بورجیا، پاپ الکساندر پنجم، رهبر تمپلارها است و اِتزیوی جوان تمام تلاشش را برای متوقف کردن نقشههای رودریگو به کار میگیرد. با اینکه در این بازی هم به شکل گیم قبل شاهد حرکات پارکور و قابلیت گشت و گذار و انجام ماموریتهای فرعی هستیم، اما شکل و نوع سلاحها به مدد لئوناردو داوینچی بهتر و جدیدتر میشوند. همچنین گرافیک بازی و داستانپردازی آن پیشرفت قابل توجهای داشته است.

در بازی سوم با حملهی پسر رودریگو، چزاره به مقر اساسینها سیب بهشتی ربوده و رهبر اساسینها هم کشته میشود. اِتزیو به دنبال چزاره به رم میرود و با کمک یک اساسین بلندپایهی دیگر به نام نیکولو ماکیاولی فرقهی اساسینهای رم را ایجاد میکند. در بازی بعدی اِتزیو پیرتر و عاقلتر شده و دیگر به دنبال انتقام نیست، بلکه برای یافتن کتابخانهی سری الطائر عازم استانبول میشود. در این بین گذری به قدیمیترین قهرمان مجموعه، الطائر میزنیم و خاطرات مهم او را در خلال گشت و گذارهای اِتزیو بازی میکنیم. در مجموعه کتاب این توالی به نوع دیگری است و این قسمت در همان جلد اول توضیح داده میشود.
بازیهای بعدی به نسبت چهار بازی قبلی به شدت ضعیف بودند، فرقهی اساسینها قدرت خود را از دست داده و دچار فساد شده است. ادوارد در قسمت بلک فلگ نیز از نوادگان اِتزیو است، اما کوچکترین شباهتی به او ندارد و پسرش به تمپلارها میپیوندد. اما کانر، نوهی ادوارد، بار دیگر فرقهی اساسینها را در دوران تشکیل آمریکا احیا میکند. این سیر نزولی ادامه دارد تا اینکه باز با اساسین کرید: ریشهها اوج میگیرد. این بازی داستان تشکیل فرقهی اساسین را در زمان کلئوپاترا تشریح میکند و با ایدهی جدید و سختتر شدن بازی در کامبتها، محبوبیت سابق خود را تقریبا باز یافت. شما میتوانید استیکر اساسینز مورد علاقهی خود را از فروشگاه کادینر خریداری نمایید و به این ترتیب همواره او را همراه خود داشته باشید.

آخرین بازی منتشر شدهی از سری بازی اساسین کرید، اودیسه است که در یونان باستان اتفاق میافتد و تغییرات جالبی نسبت به باقی سریها داشته است. برای مثال شخصیت اصلی از پیش تعیین شده نیست و دست گیمر باز است. هیولاهای یونانی، شخصیتهای تاریخی و شیرجههای بیپروای مختص اساسینها از بلندترین مکانها همچنان درش دیده میشوند.
شعار اصلی اساسینها به لاتین Nothing is true, everything is permitted است که هنگام ورود به فرقه گفته میشود، معمولا با مراسم خاصی همراه است که به طور نمادین آمادگی اساسین برای فداکاری و وفاداری را نشان میدهد. در ابتدا با قطع کردن انگشت حلقه و بعدتر در دورهی رنسانس با گذاشتن میلهی داغ آهنی روی انگشت حلقه اساسینها از سایرین مشخص میشدند، اما امروزه تنها با خرید استیکر علامت گروه میتوانید نشان دهید که یک اساسین دو آتیشه هستید.
نویسنده: آنا پولادی