• چاپ استیکر اختصاصی
  • چاپ ماگ اختصاصی
  • چاپ کتاب اختصاصی
  • 0
    ائل گلی یا ایل گلی تفرجگاهی تاریخی شهر تبریز است. پیش از انقلاب نام این محل شاهگلی بود. در این تفرجگاه، شهربازی و هتل نیز وجود دارد.

    ائل گلی؛ بنایی قدیمی در شهر مدرن!

     تبریز، شهری است که در دل کوه سهند جای گرفته و بر دامنه این کوه دامن گسترانیده است. شهر صنعت، فرهنگ، شعر و تاریخ کهن که در گوشه‌ی نقشه ایران جا‌خوش کرده است. تبریز سومین شهر بزرگ ایران است که اکثریت جمعیت شمال غرب کشور را در خود جای داده است. بزرگ‌ترین شهر صنعتی ایران، با آب‌هوایی سرد و کوهستانی هر‌ساله پذیرای تعداد زیادی از بازدیدکنندگان و گردشگران از سراسر کشور و جهان است.

    نقطه به نقطه‌ی شهر تاریخی تبریز با قدمت دیرینه خود، نشان از تاریخ کهن این شهر دارد. خانه‌های تاریخی متعدد، بازارهای قدیمی، مساجد، موزه‌ها و آثار گوناگون تاریخی در این شهر همگی نشان‌ از وجود اصالت و قدمت آن است. تبریز از قدیم الایام به سرزمین شعر و ادب معروف بوده است. شاعرانی همچون شهریار و شمس تبریزی نیز از فرهنگ این سرزمین حکایت می‌کنند. 

    شهر تبریز در عین حفظ آمیزه‌های تاریخی و کهن خود، جزو یکی از مدرن‌ترین‌ شهر‌های کشور نیز محسوب می‌شود. این شهر با داشتن مراکز خرید مدرن، جاذبه‌های تاریخی متعدد و طبیعت بی‌نظیر خود پای هر گردشگری را به خاک خود باز می‌کند. یکی از این جاذبه‌های قدیمی و در عین حال مدرن، پارک ائل گلی‌‌ تبریز است.

    وقتی به عنوان مسافر وارد تبریز می‌شوید، احتمالا اولین انتخاب شما برای بازدید بنای زیبای ائل گلی است. این گردشگاه که به‌مانند نگینی در قلب تبریز می‌درخشد، محبوب‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌ی توریستی و تفریحی شهر است. فاصله اندک از مرکز شهر و دسترسی آسان به هتل‌های مختلف یکی از مزیت‌های این مکان برای توریست‌ها است.

    ائل گلی تفرجگاه در تبریز

    گول در زبان ترکی به معنی استخر است. این تفرجگاه زیبا پیش از انقلاب شاهگلی نامگذاری شده بود، که بعد از انقلاب به ائل گلی (دریاچه‌ی مردم) تغییر نام داد، البته از لحاظ نوشتاری می‌توان نام این تفرجگاه را ایل گلی نیز نامید. البته به عقیده‌ی بهروز خاماچی (یکی از تاریخ نگاران معروف آذربایجان)، کلمه‌ی شاه در این‌جا به شخص شاه منصوب نبوده و به معنی ‌«بزرگ و باعظمت» است.

    ائل گلی توسط قهرمان میرزا (هشتمین پسر عباس میرزا) تکمیل و به‌صورت یک گردشگاه سلطنتی برای درباریان قاجار درآمد. تا پیش از روی کار آمدن صفویان، ائل گولی بزرگترین منبع ذخیره‌ی آب جهت آبیاری باغ‌های مناطق شرقی تبریز تا دروازه‌ی تهران و تپلی باغ بود. در همین دوران، دریاچه فعلی خالی و دیواره‌ی سنگی به دور آن کشیده شد. در زمان قاجار در پیرامون استخر خیابان‌هایی جهت عبور و مرور احداث گردید و در کنار این معابر، درختانی چون تبریزی، بید‌مجنون و گل‌های اطلسی متعددی در چندین ردیف برای تزئین گردشگاه و پاکی آب و هوا کاشته شد. ائل گولی در دوران پهلوی به شهرداری تبریز واگذار شد تا به یک تفرجگاه عمومی تبدیل شود.

    جاذبه‌های گردشگری «ائل گلی»

    قایقرانی یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری ائل گلی است. عمق این دریاچه ۱۲‌متر است و در محوطه‌ی آن امکانات قایقرانی برای علاقمندان ایجاد شده است. این آبگیر در فصل زمستان با نمایی زیبا آمیخته‌ای از یخ و آب، جلوه‌ای چشم‌نواز به خود می‌گیرد. برای تامین آب دریاچه‌ی ائل گلی، از یکی از شعبه‌های رودخانه‌ی لیقوان که از نزدیکی روستای چاوان در دهستان مرکزی تبریز، می‌گذرد،  استفاده می‌شود. 

    از دیگر جاذبه‌های این مکان می‌توان به کاخ ائل گلی‌‌، شهربازی، پیست اسکیت و زمین مینی گلف، اشاره کرد. فاصله‌ی کم استخر ائل گلی‌‌ با مراکز خرید، هتل‌های تبریز و امکان دسترسی آسان توسط وسایل حمل و نقل عمومی، پارکینگ‌های مناسب و همچنین فضای طبیعی بی‌نظیر و خوش آب و هوا، از دیگر ویژگی‌های این بنای تاریخی برای جذب گردشگر است. جالب است بدانید، اولین پارک اینترنتی کشور همین پارک ائل گلی است، که با داشتن اینترنت رایگان بسیاری از گردشگران و مسافران را به خود جلب می کند.

    کاخ «ائل گلی‌‌» تبریز

    ائل گلی

    عمارت هشت ضلعی و زیبای کلاه فرنگی موجود در مرکز دریاچه که به کاخ ائل گلی‌‌ نیز شهرت دارد، امروزه به‌ صورت یک تالار پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بنا پیش‌تر یک ساختمان خشتی و فرسوده بود، اما در سال ۱۳۴۶ شمسی شهرداری تبریز با تخریب آن، عمارت دو طبقه جدید و مقاومی در محل آن احداث کرد.

    «هتل پارس» ائل گلی‌‌ تبریز و شهرتی جهانی!

    در هر شهر، هتل‌ها و رستوران‌ها یکی از عوامل مهم در جذب مسافر و گردشگر هستند. در همین راستا، هتل پارس ائل گلی‌‌ هم با ایجاد فضای آرام و بی‌نظیر و با ارائه‌ی انواع مختلف و خوشمزه‌ی غذاهای اصیل آذربایجانی و همچنین انواع فست فودها، توانسته است نام خود را به عنوان یک هتل خاص و مدرن بر سر زبان‌ها بیاندازد .

    به تبریز خوش‌آمدید

    در‌میان شهر‌های کشور، تبریز با‌داشتن معیار‌هایی همچون جاذبه‌های طبیعی، مکان‌های تاریخی، مراکز خرید و جاذبه‌های گردشگری متعدد یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تعطیلات نوروزی است. بنابراین بعد از پایان کرونا، تبریز می‌تواند گزینه خوبی برای سفر کردن باشد. از قدم گذاشتن در شهر شعر، ادب و تاریخ لذت ببرید.

    شهر تبریز است و جان قربان جانان می‌کند
    سرمه‌ی کفش از غبار کفش مهمان می‌کند

    نویسنده: رقیه فرجی

    کادینر، دنیای استیکر و برچسب لپ‌تاپ و گوشی هست، شما توی کادینر خیلی راحت می‌تونید از بین صدها طرح موجود استیکرهای مد نظر خودتون رو انتخاب کنید و خیلی زود تحویلشون بگیرید. توی کادینر ما انواع مختلف استیکر در دسته‌بندی‌های متنوع رو داریم.